vrijdag 10 januari 2003

De Jurk

by Carola

Voordat we van plan waren om te gaan trouwen, had ik altijd het idee dat ik geen echte trouwjurk hoefde te hebben. Ik vond het zonde zoveel geld te betalen voor een jurk die je, als het goed is, toch maar één keer draagt.

Langzamerhand begon ik van gedachten te veranderen. Dit kwam onder andere door de verhalen van mijn collega's over het uitzoeken van de jurk en vooral ook door de modeshow tijdens de Love & Marriage Beurs. Daar had ik namelijk een erg mooie jurk gezien. Uiteindelijk
heb ik begin januari toch maar een afspraak gemaakt bij Together Bruidsmode in Woerden. Ik wilde toch wel een echte trouwjurk gepast hebben.

Op 8 januari was het dan zover. Mijn moeder en mijn zusje gingen mee als kritische jury, om te voorkomen dat ik te enthousiast over de verkeerde jurk zou worden. Nadat we koffie en thee hadden gekregen, vroeg de verkoopster of ik al een idee had. Ik liet toen mijn collage zien, en meteen zei ze dat ze al wel een aantal jurken in gedachten had. Ik mocht lekker rustig gaan zitten, terwijl zij de jurken liet zien. Pas toen ze de jurk van de modeshow liet zien, werd ik pas
echt enthousiast. Die jurk zou ik zeker gaan passen. Verder stond er in de etalage ook een hele mooie jurk.

Het passen is ook een ervaring op zich. Bij de eerste jurk moest ik een hoepel aan. Dat zit heel erg apart, kan ik je zeggen. Dan komt de bustier, oftewel een soort corset. In het begin had ik
het idee dat ik geen adem meer kon halen, maar hoe langer je het aanhebt hoe meer je er aan went. Het gaat zelfs wel lekker zitten. Toen ik de paskamer uit kwam, kon ik mezelf pas echt goed zien. Ik voelde me echt een soort prinses! De jury keurde de jurk ook goed, alleen mijn zusje was minder enthousiast.

Toen was het de beurt aan de tweede jurk. Hieronder hoefde ik geen hoepel te dragen en dat vond ik al erg prettig. De jurk zelf vond ik heel erg mooi en toen ik de paskamer uit kwam, kreeg ik een zeer enthousiast onthaal van de jury. Dit moest hem worden! De verkoopster zocht ook een paar schoenen uit, die mooi onder de jurk pasten, en ze kwam met de schoenen die ik in mijn collage had verwerkt.


Daarna kreeg ik nog een stola om die bij de jurk hoorde. Ik moest ook nog een ketting om om het plaatje compleet te maken. Toen was het voor mij helemaal duidelijk: deze jurk moet ik hebben!