woensdag 22 augustus 2007

Bezoekje aan het Consulaat

by Carola

We moeten nu toch maar eens onze rijbewijzen om laten zetten in Queensland rijbewijzen. Dat moet binnen 3 maanden, wanneer je een permanent visum hebt. We zijn vandaag precies 2 maanden in Australie, een mooi moment dus.
Om een Australisch rijbewijs te kunnen halen, moeten we een officiele vertaling van onze rijbewijzen hebben. Het Nederlands Consulaat kan dat regelen, dus ga ik vandaag even op zoek naar het Consulaat. Het is gevestigd op Mary Street in de City.

Als eerst neem ik de bus naar mijn nieuwe opdracht en vandaar uit loop ik naar Mary Street. Het is nog steeds erg stormachtig, maar het is droog. Iets voor 10.00 uur kom ik bij het consulaat. Het is echt een klein gebouw in een kantoorcomplex, ik was er al voorbij gelopen. Binnen zitten al een paar mensen te wachten en wordt er gewoon Nederlands gesproken. Dat is wel even vreemd om anderen ook Nederlands te horen praten midden in Brisbane. Ik raak in gesprek met een man die al 2 jaar in Australie woont en nu voor een paar maanden in een ziekenhuis in de Outback gaat werken.

Op een gegeven moment komt de consul zelf binnen. Een zeer bijzondere man die geen blad voor de mond neemt en een flink gevoel voor humor heeft. Wanneer ik aan de beurt ben, zeg ik dat ik een vertaling voor de rijbewijzen van mijzelf en Sascha wil. De vertaling van mijn rijbewijs is geen probleem, maar ik kan het helaas niet voor Sascha regelen. De consul neemt mijn rijbewijs en paspoort mee en na een kwartier (en betaling van $25,-) krijg ik een vertaling op officieel papier van het consulaat mee.

Ik krijg op de terugweg een telefoontje van Hays. De collega die me morgen zou inwerken heeft de griep en blijft deze week ziek thuis. Ik ben dus deze week vrij, en begin dus pas maandag bij mijn nieuwe opdracht. Dan kan ik dus morgen naar de Queensland Transport om mijn Queensland rijbewijs te halen.