dinsdag 6 november 2007

Melbourne Cup - the race that stops the nation

by Carola

Vandaag is een grote dag in Australie: de Melbourne Cup wordt gereden. Dit is het grootste paardenrace evenement van het land.
Ook bij de QCA staat deze hele middag in het teken van de Melbourne Cup. Allereerst is iedereen vandaag op z'n paasbest gekleed: dames in jurk (met hoed!) en heren in pak. Ik heb zelf geen hoed maar gelukkig heb ik een collega die een hele collectie heeft.

's Middags om 12.00 uur hebben we eerst de Calcutta. Iedereen kon van te voren voor $5,- een ticket voor een paard kopen. Hiervoor ben je eigenlijk voor 50% eigenaar, want tijdens de Calcutta (veiling), worden de paarden aan de hoogste bieder verkocht. Je kan dus alsnog eigenaar worden van je eigen paard, of van een totaal ander paard. Het bieden is echt heel leuk, zeker onder het genot van de champagne die wordt geserveerd ;)

Daarna kijken we de race met een heerlijke lunch: kip (traditie bij de Cup), salades en brood. Het bier vloeit ook rijkelijk, dus van werken komt vandaag niet heel veel meer. Om 14.00 uur is het grote moment aangebroken: de race gaat van start. Zo snel als het gestart is, zo snel is het ook weer afgelopen. Verbaasd vraag ik aan collega's of dat het nu was, en inderdaad: dat was DE race! Helaas win ik niets, maar ik ben wel weer een ervaring rijker.

's Avonds op weg naar huis zie ik veel mensen helemaal opgedoft op straat lopen. Die gaan allemaal lekker naar de pub om deze dag verder te vieren.

Een bijzondere middag moet ik zeggen, vooral omdat zo goed als het hele land even stil staat als deze race wordt gereden.