zaterdag 26 januari 2008

Australia Day

by Carola

Vandaag is het een nationale feestdag: Australia Day! Ze vieren de aankomst van de eerste vloot onder leiding van Arthur Philip, wat de start van de strafkolonie betekent. Veel auto's rijden vandaag met de Australische vlag rond, en overal is er wel wat te doen. Omdat het dit jaar op een zaterdag valt, is er besloten dat de maandag een nationale vrije dag is, zodat we toch nog een lang weekend hebben. Kijk, dat is nou nog een slim ;)

Wij, als niet-Australiers, gaan vandaag naar Straddie om te duiken. Rond 9.30 uur vertrekken we vanaf de duikshop. Onderweg blijkt dat we niet genoeg diesel hebben, en dus moeten we even op zoek naar een benzinestation die dat verkoopt. Pas bij de 3e poging vinden we er eentje die het ook verkoopt, erg handig! We komen gelukkig nog wel ruim op tijd aan in Cleveland, om de autoferry naar het eiland te pakken. Na ongeveer 40 minuten zijn we er. Het is erg winderig vandaag, dus dat zal de condities niet echt helpen.

Na een briefing en nadat alle spullen aan boord van de boot zijn, kunnen we vertrekken. Voor de zekerheid neem ik maar m'n zeeziekte pilletjes is, en dat is maar goed ook. Het is een korte maar best wel heftig ritje naar de duiksite, stiekem vind ik het nog leuk ook! De duik zelf is best wel aardig, we zien weer een aantal wobbegongs, en zat andere beesten. Helaas geen manta's, die houden meer van een plek waar net even te veel stroming staat.

Wanneer we naar een andere site willen gaan, gebeurd er iets vreselijks: mijn vin, met mijn speciale masker valt in het water. De vin wordt teruggevonden, maar mijn masker is al onderweg naar de bodem. Echt heel erg, want dat betekent dat ik niet meer kan duiken! Ik baal ontzettend, ben verdrietig dat het nu net weer mijn masker moet zijn, maar er is niets aan te doen. Dus wanneer iedereen voor de 2e keer gaat duiken, blijf ik aan boord. Wel gezellig, ik praat wat met een Duitse backpacker die nu al 6 maanden op Straddie werkt. Hij is daar begonnen met duiken, en is inmiddels werkzaam als divemaster. Hij vindt Nederland helemaal geweldig en is een paar keer in Delft geweest, en heeft zelfs in Bodegraven (of all places!) overnacht. Erg leuk.

Eenmaal weer terug aan land worden mijn gegevens genoteerd en zoeken we even op internet op waar mijn masker besteld kan worden. Ik heb nl. een Pro Ear-masker en die zijn echt moeilijk te krijgen. Het duikcentrum gaat er eentje voor me bestellen (en uiteraard betalen), aangezien het echt hun fout is.

Aan het einde van de dag gaan we met z'n allen nog even naar een zeer moderne pub om even wat te eten en drinken. Ondanks het verlies van m'n masker was het een leuke dag, we hadden echt een leuke groep mensen.