vrijdag 8 februari 2008

Saline test

by Carola

Rond 9.30 uur vertrek ik van m'n werk, richting het Wesley Hospital in Auchenflower. Het is nog geen 10 minuten met de trein, en eenmaal in Auchenflower zie ik dat het ziekenhuis echt naast het station ligt. Het ziekenhuis zelf is een behoorlijk doolhof, maar met wat hulp kom ik mooi op tijd bij de afdeling Sleep & Respiratory aan.

Ik moet een saline test doen, om aan te kunnen tonen of ik mag duiken volgens de Queensland regels. De test gaat als volgt: eerst doe ik een longfunctie (zo hard en lang mogelijk uitblazen). Daarna moet ik 1 minuut een nevel met een zoutoplossing inademen, wat best irriterend is. Dat wordt gevolgd door een longfunctie, om te kijken of er wat veranderd. Daarna mag ik 2 minuten de nevel inademen. Na deze twee rondes is er totaal niets veranderd in mijn longfunctie, wat ik best een opluchting vind. Nu wordt het lastiger: 4 minuten de nevel. Na deze ronde is mijn longfunctie 2% verslechterd, minimaal dus. De laatste ronde is 8 minuten. Na zo'n 6 minuten begin ik m'n ademhaling te horen, maar ik heb het verder niet benauwd. De laatste longfunctie laat een verslechtering van 6.5% zien, ruim binnen de limiet van 15%. Ik ben dus geslaagd!!

Dat betekent dat ik door m'n duikkeuring heen ben, en dat ik verder kan gaan met duikcursussen. Natuurlijk moet er nog het een en ander aan papierwerk geregeld worden, maar de officiele uitslag zou komende week bij mijn keuringsarts moeten liggen. Echt een opluchting. Na afloop van de test krijg ik nog wat Bricanyl, om m'n luchtwegen weer normaal te laten functioneren. Dat verschil voel ik heel snel.

Na de test ga ik weer gewoon naar m'n werk. Het is lekker relaxed vandaag, wel druk maar iedereen is vrolijk. Rond 17.00 uur sluiten we de week af met een lekker wijntje en lekker bijkletsen. Altijd gezelllig!