zondag 30 maart 2008

Rescue Cursus

by Carola

Vandaag start m'n Rescue Cursus, iets waar ik al een tijd tegen aan zat te hikken. We zijn al vroeg bij de duikshop, omdat Sas vandaag moet werken als Divemaster. Rond 8.00 uur start de cursus. Ik ben de enige vrouw. Na even kort het eerste hoofdstuk te hebben behandeld, vertrekken we richting zwembad.

Het zwembad is buiten, vlakbij het Suncorp Stadium. Een leuk, klein zwembad. Tot 14.30 uur oefenen we met het redden van vermoeide duikers, duikers in paniek en bewusteloze duikers (zowel boven als onder water). Daarnaast oefenen we sleep- en draagtechnieken, een hele uitdaging ;)

Het lastigste vond ik het oefenen van het redden van een bewusteloze duiker zonder ademhaling. Hierbij moet je namelijk beademen en ondertussen slepen en jouw uitrusting en de uitrusting van het slachtoffer uit doen. Alleen al het beademen is lastig, laat staan in combinatie met de rest! Maar wel heel goed om te oefenen.

Rond 15.00 uur zijn we terug in de duikshop. We doen de rest van de theorie en maken het theorie-examen. Al met al een leuke, maar erg vermoeiende dag. Ik heb nu al veel geleerd, zeker voor mezelf. Volgend weekend staat in het teken van het oefenen van scenario's. Ik ben benieuwd.