woensdag 11 juni 2008

Moeilijk

by Carola

Na een hele korte nacht, rijden we vroeg naar Woerden. We moeten nog een bloemstuk bestellen voor pa z'n crematie van morgen, en daar is dus nog wat haast bij. We zijn veel te vroeg, dus halen we eerst van boodschapjes bij de naastgelegen C1000. Om 9.00 uur gaat de bloemist open. Esther had al wel gezegd dat wij nog wat wilden bestellen, dus hij weet er van. Het is de vaste bloemist van m'n ouders, dus hij kent ze wel. We kiezen een mooi bloemstuk uit met een lint met tekst. Daarna rijden we nog even naar onze oude kaasboer. We bestellen 2 graskazen van 4kg stuk, die we meenemen naar huis.

's Middags maakt Sas de auto van pa schoon, zodat die morgen met goed fatsoen gebruikt kan worden om naar het crematorium te rijden. Ik vind het nu al wat makkelijker om pa in de huiskamer te zien liggen. Ik heb hem zelfs durven aanraken, iets wat ik echt nooit durfde bij overledenen. Het is raar, hij is zo koud en z'n huid is droog. Hij ligt op een koelplaat, zodat z'n lichaam goed blijft. Elke keer heb ik het idee dat hij zo weer kan gaan ademen, ik wacht er ook op. Maar het komt maar niet. Ik krijg af en toe de neiging om hem wakker te schudden, ik kan gewoon niet geloven dat het waar is wat er nu gebeurt en wat er gebeurd is. Hoe kan mijn vader nou dood zijn? Begrijp er niets van, het is zo oneerlijk en onrechtvaardig.