zaterdag 30 augustus 2008

Navigatie specialty

by Carola

Sascha vertrekt al vroeg want hij gaat vandaag 3 duikers een refresher cursus geven in het zwembad. Ik kan uitslapen want mijn cursus begint pas laat in de ochtend.

Ik word alleen al om 7 uur wakker (is al uitslapen voor mij) en ga dus maar wat wassen draaien. Uiteindelijk word ik rond 10.15 uur opgehaald door Claire en haar vriend Russell. Russell gaat vandaag de Advanced Open Water Cursus doen terwijl ik mijn navigatie specialty ga doen. Ik zou de cursus eerst met Claire doen, maar zij heeft een en of ander vervelend virus te pakken en kan dus niet duiken. Echt heel jammer we hadden er nl. echt zin in!

Eenmaal bij de duikschool aangekomen heerst er een beetje stress. De instructeur, Andy, heeft veel te weinig BCD's en wetsuits tot zijn beschikking en tot overmaat van ramp is zijn gereserveerde trailer door een andere instructeur meegenomen. Gelukkig heeft een van de Divemaster trainees een ute en kan hij de 33 flessen meenemen en de huurspullen van mensen. Uiteindelijk kunnen we rond 11.40 uur vertrekken richting Southport. Ik rijd met Claire en Russell mee, omdat het gewoon niet meer past in de bus.

Doordat we te laat zijn vertrokken missen we het laagtij. Hierdoor kunnen we niet duiken waar we wilden, dus gaan we duiken in een lagoon tegenover onze vaste duikstek (South West Wall). Eerst krijgen we een briefing boven water en oefenen we het vierkantje boven water (met handdoek om geen zicht te hebben op de omgeving. Dat gaat bij mij echt voor geen meter. Mijn eerste duik is dezelfde als die van de Advanced cursus dus gaan we met z'n allen het water in. Het zicht is echt nul, dus perfect voor de navigatie-oefening.

Als eerst moeten we langs een lijn van 30 meter zwemmen en onze kickcycles tellen. Datzelfde herhaal je op de terugweg om een goed beeld te krijgen van hoeveel kickcycles je nodig hebt om 30 meter te zwemmen. Daarna moeten we een vierkantje zwemmen. Dat valt voor sommige niet mee, we raken op een gegeven moment zelfs iemand kwijt die heel ergens uitkomt dan gepland. Dan is het mijn beurt. Tot mijn verbazing kom ik echt perfect uit bij het start/eindpunt. De laatste 2 meter waren makkelijk, toen ik zelfs m'n kompas niet meer kon zien wist ik dat ik bij de andere duikers in de buurt was.

Voor de tweede duik moet ik een vijfhoek zwemmen. Dat betekent dat elke hoek 72 graden is. Nadat ik op m'n leitje heb geschreven welke koersen ik moet aanhouden gaan Andy en ik het water weer in. Een kompas is niet zo precies dat je op de graad kan zien hoe je gaat, dus ik moet een beetje schatten. Uiteindelijk kom ik zo'n 11 feet (+/- 3.5 meter) van de boei uit, ruim binnen de maximale afstand volgens de PADI regels. Ik ben echt trots op mezelf, vooral omdat ik op een gegeven moment de tel kwijt was van m'n kickcycles doordat ik een shrimp zag (waar je al niet door afgeleid kan worden ;)). We besluiten om de laatste duik er maar gelijk achteraan te doen, omdat het al snel donker gaat worden. Het is inmiddels al 16.30 uur geweest, en over een uur is het toch echt donker.

De laatste duik bestaat uit een koers die Andy ter plekke bedenkt. Hij geeft me 5 koersen met het aantal kickcycles per koers. Volgens hem zouden we dan op het eind precies aan de kant uit moeten komen. Ik ben benieuwd (hij ook trouwens ;)). En inderdaad na 24 minuten zwemmen komen we inderdaad perfect aan de kant uit. Echt heel cool! Best wel leuk om te doen, zeker als je echt geen zicht hebt, en dus nauwelijk natuurlijke navigatie hebt. Echt een hele leuke, en nuttige, specialty om te doen. Ik weet nu dat ik best op m'n kompas kan vertrouwen, hoewel die altijd lijnrecht tegen mijn richtingsgevoel in gaat.

Wanneer ik m'n spullen aan het pakken ben, komt gelukkig Sascha er aan. Ik had hem nl gebeld omdat ik geen vervoer terug had. De advanced cursisten gaan nl nog een nachtduik doen, en dat zou betekenen dat ik pas ron 21.30 uur weer terug in Brisbane zou zijn. Het is inmiddels donker, dus met behulp van het fietslampje pak ik alles in. We praten nog even na met Andy, even checken of ik geslaagd ben ;), en daarna rijden we naar huis. We kunnen nog net wat van de Riverfire zien, het jaarlijkse vuurwerkfestijn, zeker wanneer we vast komen te staan op de Riverside Expressway. Leuk om dat toch nog even mee te krijgen.