zondag 7 september 2008

Dag 2 op Moreton Bay

by Carola

Vandaag is alweer de laatste dag. Eenmaal wakker is het wel genieten, midden in de baai echt niets om je heen alleen maar zon en water (en walvissen!).

Om 7.30 uur gaan we beginnen aan de 3e duik van de specialty. Dit is de diepste duik. Van te voren krijgen we de duidelijke instructie niet dieper te gaan dan 36 meter, wat de instructeur ook doet. Ik schrijf het maar op m'n leitje, just in case. Ik heb nl. wel gemerkt dat ik niet helemaal mezelf ben tijdens de duiken, erg afwezig en erg onrustig. De stikstofnarcose doet z'n werk.

De instructeur gaat inderdaad dieper dan de 36 meter, en dan komt de zelfbeheersing om de hoek kijken. Inderdaad, een buddypaar gaat er gewoon achteraan. Ik ben zo gefocust op m'n computer dat ik niet dieper ga dan 34 meter. Vind ik diep genoeg. M'n lucht gaat al hard genoeg. Op 5 meter moeten we een safetystop van 8 minuten doen, met 1 minuut ademen uit de emergency tank die op 5 meter hangt. Wel geining om te doen.

Voor de laatste duik van de specialty gaan we naar een wrak, de Cementco. In het wrak ligt een enorme wobbiegong shark, die een stuk langer is dan ik ben. Ook dit is weer een mooie locatie, alleen jammer van de surge. Die blijft ons maar achtervolgen. Deze keer ben ik eindelijk eens redelijk relaxt en kan ik gewoon genieten van de duik.



Voor de allerlaatste duik van het weekend varen we maar een klein stukje. Eenmaal bij de boei zien we 2 walvissen. En zij zien ons ook, en komen naar de boot toe. Geweldig! Een van de duikers springt het water in, maar tegen die tijd zijn ze al weer 100 meter verder gezwommen. Daarna zien we 2 kleine hamerhaaien! Wat een gaaf gezicht, we wisten niet dat die hier ook leven.



Dan vraagt onze instructeur opeens om een zuurstoffles. Hij blijft heel rustig dus bijna niemand heeft het door. Dan horen we dat een van onze groep aan de zuurstof ligt. Ze is wel bij bewustzijn, maar er wordt toch een helicopter geroepen. We maken alles vast aan de uitrustingen zodat er niets weg kan waaien door de helicopter. Die arriveert al snel met een nieuwshelicopter van Channel 7 er naast. Uiteindelijk wordt ze uit het water getild en naar een ziekenhuis gebracht. Het is allemaal voor de zekerheid, maar je kan geen risico nemen waarneer de kans bestaat op decompressieziekte.



We maken toch nog onze laatste duik, en zien ook nu gelukkig weer een schildpad. Een aardige duik om het weekend mee af te sluiten. Daarna krijgen we een briefing om vooral niet met de media te praten, omdat we nu eenmaal niets kunnen zeggen. Ik hoop dat alles goed is.



Uiteindelijk komen we 's avonds rond een uur of 7 thuis. De spullen spoelen we later wel, nu eerst lekker naar ons eigen ruime bed! Wat een weekend! Maar ik heb in ieder geval m'n diepspecialty succesvol afgerond, die kan ik dus afstrepen van m'n lijst. De volgende is de Rescue cursus die eind oktober begint. En vandaag heb ik in het echt gezien hoe zinvol die cursus is, en dat die ook in het echt wel eens nodig kan zijn.