zondag 9 november 2008

Rescue Cursus

by Carola

Gisteravond kreeg ik een belletje van de instructeur om te laten weten hoe laat m'n rescue cursus zou beginnen. Ik was erg verrast: had geen idee dat ik dit weekend cursus zou hebben. Dat waren ze even vergeten te zeggen bij ProDive.

Maar goed, om 7.30 uur meld ik me bij ProDive. Eindelijk ga ik vandaag m'n cursus afronden, en ik ben echt bloednerveus. Gelukkig ga ik samen met de Divemaster cursus mee, Claire doet nl. die cursus. Zij zal een van de slachtoffers zijn, en ook een briefing moeten geven.

We gaan naar Currumbin Creek, ruim een uur rijden ten zuiden van Brisbane. Tijdens de voorbereiding zien we een dolfijn, heel dicht bij het strand. Dat belooft veel goeds!

Na het oefenen van een aantal technieken om iemand uit het water te halen, is het tijd voor de scenario's. Ik krijg alleen te horen wie m'n buddy is en wat voor soort duik we doen (10 kickcycles vanaf een bepaald punt) en de richting die we op moeten zwemmen.

Het eerst scenario is een duiker onder water met een ernstige bloeding. Dat gaat best goed, dus deze is klaar! Het volgende scenario is een vermoeide duiker die tijdens het slepen opeens in paniek raakt. Claire is de duiker en ze probeert van alles om me onder water te krijgen, maar ze krijgt het niet voor elkaar! Ook deze gaat best aardig. Het derde scenario is een vermiste duiker. Samen met m'n buddy doen we een u-patroon en gelukkig vinden we haar. De duiker is buiten bewustzijn en ademt niet. Dat betekent dus naar de kant slepen, beademen en de duiker en jezelf uit de uitrusting helpen. Erg lastig en heel erg vermoeiend, maar het gaat heel goed. Het laatste scenario is een bewusteloze, niet ademende duiker aan de oppervlakte. Eenmaal aan de kant moet ik ook het zuurstofapparaat aansluiten. Erg goed om geoefend te hebben.

Kortom een hele zware en leerzame dag. Ik heb veel geleerd, onder andere dat ik heel koel blijf in een (gesimuleerde) noodsituatie. Ik ga de stappen af die ik heb geleerd. Goed om te weten, alleen hoop ik dat ik het nooit nodig zal hebben. Ik ben echt enorm blij en heel erg opgelucht dat ik de cursus heb afgerond!