maandag 26 januari 2009

Australia Day

by Carola

Het is vandaag Australia Day en dat betekent helaas ook onze laatste dag van een heerlijk weekend.

Maar voordat we naar huis gaan, gaan we eerst naar de Bundaberg Rum Distillery. We zijn mooi op tijd voor de rondleiding, dus we hebben nog even tijd om de expeditie te bekijken. Claire en Russell krijgen andere schoenen te leen, omdat je alleen met dichte schoenen de rondleiding kan doen. Helaas moet alles waar een batterij in zit, incl. horloges en camera's, in een kluisje omdat die een explosie zouden kunnen veroorzaken.

De rondleiding is echt heel leuk, en de gids is erg grappig. We proeven de basis van de rum, raw molasses (restant van sugar cane). Niemand vindt het lekker, maar Sas en ik eigenlijk wel. Het smaakt naar salmiakdrop! Na afloop van de toer is het tijd voor de proeverij. Iedereen kan 2 soorten proeven. Ik kies als eerst voor de standaard rum met cola, wat tot mijn verbazing best lekker smaakt. Ik ben niet zo'n rum drinker, vandaar. De 2e ronde neem ik de Bundy Liquer, een likeur van rum, koffie, chocolade en vanille. En dat is heeerlijk! Helaas voor Sas is hij de chauffeur, dus hij houdt het bij cola, met wat slokjes van iedereen.

In de giftshop kopen we een shirt voor Sas, een giftpack rum (2 flessen likeur en 1 fles rum) en een doosje fudge met Bundy rum. Het is een erg geslaagde ochtend, zeker voor herhaling vatbaar!

Rond 12.30 uur beginnen we aan de rit naar Brisbane. Claire en ik nestelen ons achterin de bus met de dvd van Dirty Dancing, terwijl de heren door Bundaberg navigeren. HEt centrum van Bundaberg ziet er ook best leuk uit om een keer te verkennen.

De rit verloopt echt heel soepel en na 4.5 uur (!) parkeren we de bus bij het huis van Claire en Russell. Daarna rijden we naar ons huis om alles uit te laden en de bus een beetje schoon te maken. Sas brengt daarna de bus terug naar ProDive, terwijl ik er met onze auto achteraan rijdt.
Wat een heerlijk weekend! Hopelijk kunnen we snel weer gaan. Gelukkig zijn we allebei morgen nog vrij, zodat we nog een beetje uit kunnen rusten en de was en boodschappen kunnen doen.