zaterdag 21 maart 2009

State elections

by Carola

Sas vertrekt al heel vroeg naar de duikshop, hij is vandaag de divemaster op een trip naar Cook Island, bij Tweed Heads net over de grens in New South Wales.

Ik sta wat later op, rond 7.30 uur. Rond 9.00 uur loop ik naar het zwembad in Kelvin Grove om m'n huiswerk te gaan doen. Wanneer ik langs een middelbare school loop, word ik constant aangesproken door mensen die willen helpen met stemmen. Vandaag zijn nl. de state elections, en iedere Australische burger in Queensland is verplicht om te gaan stemmen. Bij de 5 ingangen van de school staan vrijwilligers van de verschillende partijen: ALP (Australian Labour Party), LNP (Liberal National Party) en de Greens met flyers die uitleggen hoe je op hun kan stemmen.

Helaas mag ik nog niet stemmen, omdat ik geen Australier ben. Ik leg dat dan dus ook aan hun uit, en ze kijken wel een beetje teleurgesteld.

Het zwemmen gaat lekker, en na wat boodschappen te hebben gedaan loop ik weer naar huis. Deze keer word ik niet aangesproken, ik denk dat ze de boodschap hebben doorgekregen ;)

's Avonds wordt al snel de eerste tussenstand bekendgemaakt, en het is verrassend: Labour heeft nu eigenlijk al gewonnen. En dat terwijl de verwachting was dat het een hele spannende verkiezing zou worden. Labour stond er helemaal niet zo goed voor. Maar goed, dat betekent wel dat Queensland de eerste gekozen vrouwelijke premier krijgt: Anna Bligh. Ze was al premier, maar niet gekozen. Ze was de opvolger van Peter Beattie die halverwege zijn termijn met pensioen ging. Wel stoer dat het conservatieve Queensland een vrouwelijke premier heeft. Alleen jammer dat de Labour Party niet echt vooruitstrevend is.