zaterdag 25 april 2009

Anzac Day

by Carola

Vandaag is een van de weinige dagen dat de winkels dicht zijn. Het is vandaag nl. Anzac Day. Vandaag worden de soldaten herdacht die gevallen zijn in de oorlogen die we tot nu toe gehad hebben en die nog aan de gang zijn.

Anzac staat voor het Australian and New Zealand Army Corps. Anzac Day markeert de eerste gezamelijke militaire actie van Australie en Nieuw Zeeland tijdens de Eerste Wereldoorlog in Gallipoli (Turkije).

Er worden overal in het land dawn services gehouden. Bij zonsopgang worden de helden herdacht die er voor hebben gezorgd dat Australie een vrij land is.

Een van de tradities op deze dag is een Aussie Rules wedstrijd in het MCG (Melbourne Cricket Ground). Voor de start van de wedstrijd wordt 'The Last Post' gespeeld en heerst er complete stilte in het stadion. Daarna barst het feest los en spelen Collingwood en Essendon de wedstrijd. Het zijn altijd die 2 teams die de wedstijd spelen op Anzac Day.

Het is vandaag een heerlijke dag. Het zwembad is vandaag dicht, dus ik ga een wandeling maken door de buurt. Er is nog steeds een heel stuk waar ik nog niet ben geweest, dus dat ga ik vandaag verkennen. Ik neem wel m'n iPhone mee (met navigatie), voor de zekerheid ;) Ik loop langs het stadion van de Queensland Reds (een rugbyteam) en loop door allerlei straten. Het is een stuk heuvelachtiger dan ik had gedacht, maar ik zie wel straten waar we misschien wel zouden kunnen wonen wanneer we een huis zouden kunnen kopen. Een leuke wandeling.