woensdag 15 april 2009

Vanuatu - Dag 5

by Carola

Iets later dan gepland vertrekken we voor de eerste duik van vandaag. Ik voel me vanochtend niet echt geweldig: hoofdpijn en misselijk, maar wil de duik niet missen.

De eerste duiksite heet Hangover Reef (toepasselijk ?). Sas en ik vinden het niet echt een geweldige site, maar als je van swim throughs houdt is het een mooie plek. We vinden wel een paar nudibranchs en dat is altijd goed.


















De terugweg naar het eiland is niet echt lekker. Het regent, voelt kouder aan dan de afgelopen dagen en ik ben echt heel misselijk. Misschien had ik toch maar een Kwell pilletje moeten nemen. Het is namelijk vandaag wat ruiger dan normaal, en het regent en waait behoorlijk.

Eenmaal terug op het eiland laat ik m'n duikspullen voor wat het is en ga ik even op bed liggen met een paar nurofen. Dat helpt. We laten de tweede duik van de dag weer schieten en na een lekkere lunch zijn we klaar voor de allerlaatste duik van de vakantie!

Dit keer gaan we naar een wrak (de Bronzer). Ik zie 2 nudibranchs waarvan er eentje heel tactvol door de gids is neergelegd en een paar mooie zeesterren. Daarna gaan we op zoek naar de Clown Colony, een enorm veld van anemonen vol met anemonefish. Het is echt heel mooi!










Wanneer iedereen aan boord is en we klaar zijn om terug te gaan naar het eiland, houdt de boot er mee op. Er wordt met handen en voeten een andere boot geroepen die ons kan slepen. Erg grappig. We zitten heel dicht bij het eiland, dus we hadden ook best terug kunnen snorkelen.

's Avonds hebben we een afscheidsfeestje in een restaurant in Port Vila. We hebben ook de gidsen uitgenodigd, en gelukkig willen ze maar wat graag komen. Dus we proppen ons in een bus die ons naar het restaurant brengt. Het is een enerverend ritje: de wegen zijn niet verhard en er zitten behoorlijk wat diepe kuilen in de weg. Verder doen ze ook niet echt aan verkeersregels, geen maximumsnelheid en inhalen wanneer jij denkt dat het wel kan. Net een rit in een achtbaan! Maar dat alles met een lekker muziekje ;)

De avond is echt supergezellig, iedereen heeft het erg naar z'n zin. We genieten van het heerlijke eten, de lekkere wijn en de heerlijke sfeer. Echt een geweldige avond! Echt jammer dat we morgen al weer naar huis moeten, we hadden graag nog willen blijven.