vrijdag 26 juni 2009

Dagje Amsterdam

by Carola

Rond een uur of 9 rijd ik naar de kaasboer om m'n bestelling op te halen. Ik heb 4kg graskaas besteld, wat ik lekker meeneem naar huis! De kaasboer verpakt de kaas vacuum, zodat ik het goed mee kan nemen. Verder krijg ik ook nog wat kaaspapier mee, om de kaas te verpakken zodra die aangebroken is. Met de belofte om volgend jaar weer langs te komen, neem ik afscheid en rijd ik weer naar ma.

Een uurtje later parkeer ik de auto bij het station. Vandaag gaan ma en ik met de trein naar Amsterdam, naar het Rijksmuseum. Ik kan me nl. niet herinneren dat ik daar ooit ben geweest, en ik wil de Nachtwacht wel eens in het echt zien. We gaan met de trein, ten eerste omdat dat gewoon veel makkelijker is om naar Amsterdam te reizen, en ten tweede omdat ma zich weer prettiger wil voelen in de trein.

De rit gaat best goed, tot aan de Bijlmer. Daar stappen best veel mensen in, en ma voelt zicht niet echt heel fijn. Ik zeg dat ik bij haar ben, en dat we er bijna zijn. Toch is ze heel blij wanneer we op Amsterdam Centraal zijn. We lopen naar de trams, op zoek naar de tram die we moeten hebben. Het blijkt dat de vertrouwde strippenkaart is uitgefaseerd, ze hebben nu chipkaarten (net als hier de GoCard). Gelukkig verkopen ze ook losse kaartjes, voor de mensen die eigenlijk nooit met het OV gaan.

De rit met de tram duurt iets langer dan ik had verwacht, ik had gedacht dat het dichter bij CS zou zijn. Maar goed, uiteindelijk stappen we voor het Rijksmuseum uit. Dit is toch wel een van de mooiste plekken in Amsterdam, vlakbij het Vondelpark.

De beveiliging is ook hier streng, we moeten allemaal door een metaal detector en onze tassen worden gescand. De beveiligingsbeambte begint automatisch in het Engels, en ze moet wel lachen als ik gewoon in het Nederlands antwoord geef.

Het museum wordt nu grondig verbouwd, dus maar een klein gedeelte is nu open. Maar het is wel indrukwekkend, ik geloof dat ma het ook wel mooi vond. Een paar schilderijen spraken haar erg aan. Ik vond een van de schilderijen van Vermeer (nee, niet het meisje met de parels) wel mooi. De Nachtwacht is heel indrukwekkend, natuurlijk heb je het wel gezien, maar in het echt is het toch anders. Niet iets wat ik in m'n huis zou willen hebben, maar toch heel bijzonder om te zien.

Na een paar uur gaan we weer terug naar het station. Ik laat ma uitzoeken welke trein we terug moeten hebben, en na wat saucijzenbroodjes te hebben gekocht bij de HEMA gaan we naar het perron. De terugweg verloopt een stuk beter, we praten constant en de reis gaat heel snel. De trein is redelijk leeg, en ik moet ma bijna uit de trein slepen wanneer we in Woerden aankomen. Ze had totaal niet in de gaten dat we er al waren!

Aan het eind van de middag gaan we nog even langs bij een vriendin van ma. We zitten heerlijk buiten te genieten van het weer en zij praten honderduit. Erg gezellig.

's Avonds maakt ma lekker bloemkool klaar. Dat is al echt heel lang geleden sinds ik dat heb gegeten, en het smaakt heerlijk!