zaterdag 6 juni 2009

Women's only dag

by Carola

Het begint net licht te worden wanneer Sas mij bij de duikshop afzet. Vandaag ga ik namelijk met Claire duiken, het is een womens only dag! Claire is nog net zo slaperig als ik, maar we hebben er wel zin in.

Eenmaal op de boot vertelt de kapitein dat de condities vandaag erg goed zijn. Het water is uitzonderlijk kalm waardoor we op sites kunnen duiken waar we anders nooit naar toe kunnen! We kunnen zelfs een 3e (korte) duik doen op een site waar enorme potato cods rondzwemmen die absoluut niet bang zijn voor duikers. Sterker nog, ze komen gewoon op je af! Dat klinkt goed!

De eerste duik is op een site die Hendersons Rock heet. Het water is bijzonder fris: 22 graden en heel erg groen. Het zicht is niet geweldig, maar er is enorm veel vis te zien. Er zijn mooie swim-throughs en het heeft wel iets magisch door het slechte zicht. We zien een enorme kreeft, een murene, wat clownfish, en wobbiegong haaien. Een erg geslaagde duik!

Na een heerlijke morning tea met kleine sausijzenbroodjes en warme chocolademelk gaan we weer op de zelfde stek duiken. Deze keer biedt een van de boot crew aan om ons te begeleiden omdat hij gezien heeft dat we allebei graag foto's nemen. Het is een geweldige duik. Hij geeft ons tijdens de duik tips zodat onze foto's wat beter worden. We hangen in de meest vreemde posities om de juiste hoek te hebben en hij houdt onze tanks vast zodat we de foto kunnen nemen. Deze keer zien we een paar scorpionfish, een lionfish en weer enorme wobbiegong haaien! Een super duik, waar we wel allebei heel erg dicht bij de no-deco tijd komen. Ik zie zelfs op een gegeven moment nog maar 2 minuten op m'n computer staan.

Na de lunch is het tijd voor de allerlaatste duik van de dag. We moeten wel een gebruikte tank gebruiken, dus ik heb nog 70 bar en Claire nog 90 bar over voor deze duik. Niet veel, maar het is toch maar een korte duik. Er staat behoorlijk wat stroming, dus we gaan aan een lijn recht naar beneden. Daar wacht al een enorme potato cod (2m) op ons. Steve, onze begeleider, heeft de restjes van de lunch bij zich en de cod geniet er erg van. Hij wordt zelfs wat ongeduldig en denkt dat een van Steve's vingers een stukje kip is.

Wanneer ik om me heen kijk zie ik een enorme rog, zeker 3 meter doorsnee! De rog ligt lekker op de bodem en is totaal niet in ons geinteresseerd. Wat een geweldige duik! Wanneer ik nog 30bar over heb geef ik aan dat we naar boven moeten. Tijdens de veiligheidsstop oefenen Claire en ik buddybreathen, zodat ik m'n fles niet vacuum maak.

Wat een superdag, dit moeten we echt vaker doen. Er hangt toch een totaal ander sfeertje wanneer er alleen vrouwen aan boord zijn. George, de kapitein, biedt aan om voor de volgende keer wat wijn en champagne aan boord mee te nemen! Kijk, daar houden we nou van!

Eenmaal terug in de duikshop wassen we onze spullen, Claire en ik allebei een klein flesje champagne in de hand. Dit is wel voor herhaling vatbaar! Iedereen is het er over eens dat we dit eens in de 3 maanden moeten doen, dus hopelijk gaan we in september weer!