zaterdag 18 juli 2009

Koude duik

by Carola

Het is echt nog ijskoud wanneer we rond 6.00 uur bij de duikshop aankomen. Ondanks dat hebben we wel zin in een dagje duiken. Eenmaal op de boot en onderweg naar de duiksite zien we walvissen! De boot stopt en ze komen heel brutaal steeds dichterbij, wat een waanzinnig gezicht!

Na een tijdje besluiten ze om weer in de diepte te duiken, en vervolgen wij onze weg naar de site. Maar goed ook, want er zijn behoorlijk wat golven en ik voel me niet echt heel prettig. We zorgen dus dan maar ook dat we snel in het water kunnen springen. We moeten ons aan een lijn voorttrekken om bij de ankerlijn uit te komen, de stroming aan de oppervlakte is best sterk. En het water is echt behoorlijk afgekoeld: een magere 19 graden, brr!

Maar eenmaal op de juiste plek maken de grey nurse sharks het helemaal goed. Wij gaan op de bodem liggen in een gulley, waar we omringt worden door rotsen en waar de haaien het prima naar hun zin hebben. We houden ons zo stil mogelijk zodat we ze niet storen en proberen fatsoenlijke foto's te maken. Ze verdwijnen een aantal keer maar komen gewoon weer terug. Eentje draait zich op een gegeven moment om en komt op me af zwemmen. Ik maak wat ruimte zodat hij gewoon langs me kan zwemmen en hij komt echt heel dichtbij maar lijkt zicht totaal niet druk te maken om mij. Wat een geweldige ervaring!

Tijdens de opstijging begin ik het echt heel koud te krijgen en ik ben blij als ik weer aan boord ben. Gelukkig is er een heeerlijk warme douche en daar maak ik goed gebruik van. Na de morning tea ben ik nog steeds niet echt opgewarmd en ik besluit de tweede duik dus maar over te slaan. Het zicht tijdens de eerste duik was niet geweldig, het leek wel alsof we in melk aan het zwemmen waren, en de stroming aan de oppervlakte vind ik niet heel fijn. Sas maakt wel de tweede duik, ondanks dat hij in z'n 7mm wetsuit moet duiken. Z'n droogpak is nl. voor reparatie bij de leverancier, en hopelijk komt die zo snel mogelijk weer terug.

We zijn redelijk op tijd weer bij de duikshop, rond 17.45 uur. Sas gaat morgen werken als Divemaster op een trip naar Stradbroke Island, en moet nog een aantal tanks vullen. Rond 19.00 uur is alles gedaan en kunnen we naar huis. We halen maar wat te eten, en kijken thuis nog een stuk van Harry Potter en de Goblet of Fire. Ik red het niet om wakker te blijven tot het eind, en ga iets over 22.00 uur naar bed.