zondag 5 juli 2009

Skills geoefend

by Carola

Rond 8.00 uur zijn we bij de duikshop. Hoewel Sas en ik geen deel uitmaken van de Open Water cursus, gaan we wel met ze mee naar het zwembad. Dat is maar goed ook, want er zijn zoveel cursisten dat niet iedereen in de bus past. Een van de divemasters rijdt dus met ons mee.

Eenmaal in het zwembad, zet ik eerst m'n setje in elkaar. Het is best koud, maar ik wil toch even zwemmen voordat we aan de skills beginnen. Het is de eerste keer dat ik in een 50m zwembad zwem dus ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik zwem 4 sets van 100m en het gaat me beter af dan ik dacht. Alleen het laastste baantje leek oneindig ;)

Daarna gaan we de skills oefenen die ik straks tijdens m'n DM-cursus op demonstratie-niveau moet kunnen. De eerste oefening is al lastig: loodgordel af en weer omdoen in het water. Het is zeker 2 jaar geleden dat ik dat soort dingen voor het laatst gedaan heb, en dat is te merken! Maar na een aantal keer oefenen en wat tips van Sas, gaat het redelijk soepel. We doen ook het terugvinden van de regulator, klaren van een halfvol en vol masker, buddybreathen, opstijging en afdaling. En natuurlijk: masker afdoen onder water en weer opzetten en klaren. Dat doen we zo vaak dat ik de tel kwijtraak, maar dat is wel goed. Ik blijf het nl. niet echt prettig vinden om te doen, maar door oefening gaat het beter. Telkens wanneer ik zeg dat ik klaar ben met het masker, rukt Sas het weer van m'n hoofd, en moet ik het weer opnieuw doen. Op een gegeven moment zwemt hij weg met m'n masker en moet ik dus zonder masker hem proberen te pakken. Maar ook dat gaat goed.

Na al die keren oefenen, heb ik nu wel het gevoel dat ik het niet meer zo erg vind en dat ik in ieder geval delen van de oefening wel op demo-niveau kan doen. En dat is precies wat ik wilde bereiken vandaag. Na zo'n 2,5 uur in het zwembad hebben we het allebei wel koud, en is het tijd om om te kleden en weer naar huis te gaan. Een geslaagde ochtend!