woensdag 23 september 2009

Duststorm

by Carola

De dag begint heel erg goed: strakblauwe lucht en heerlijk warm. Maar in de loop van de ochtend is er van de blauwe lucht weinig over: de duststorm die in Broken Hill (NSW) is begonnen heeft via Sydney Brisbane bereikt. Het zicht is echt binnen 15 minuten volledig verdwenen, echt heel bijzonder om te zien.

Op het nieuws wordt gezegd dat het niet gevaarlijk is, hooguit een beetje irriterend voor mensen met een longaandoening. Yeah right, dat lijkt me sterk. Mijn vermoeden wordt 's avonds bevestigd wanneer ik op het nieuws hoor dat de mensen in Sydney te horen kregen zoveel mogelijk binnen te blijven en alle ramen te sluiten. Heel vreemd dat dezelfde duststorm in Brisbane totaal ongevaarlijk is ;)

Wanneer ik in de lunchpauze naar buiten ga, ruikt het naar asbakken (is de beste omschrijving die ik kon bedenken). Het waait ook heel hard (logisch, het is tenslotte een storm). Het irriteert m'n ogen een beetje, en het lijkt wel avond, heel vreemd. Je ziet veel mensen met mondkapjes op. Het is ook precies de dag dat ik een witte blouse aan heb, en het lijkt wel alsof m'n blouse net zo bruin kleurt als de lucht.

Ik ben weer in een koopbui en koop een shirt van de Bronco's (wilde ik al een tijd hebben). Aanstaande zaterdag spelen ze nl. de halve finale van de NRL kampioenschappen, en ze kunnen alle steun gebruiken. Verder hebben we as vrijdag een footy finals dag op het werk, waar iedereen z'n favoriete team (zowel NRL als AFL) kan steunen door een shirt oid te dragen. Verder koop ik een paar Crocs, niet de vreselijke klompachtige dingen, maar een soort slippers/sandalen. Ik was daar al een tijd naar op zoek, en ik heb ze nu gelukkig gevonden.

Wanneer Sas en ik 's avonds thuis komen, zien we dat we toch een paar ramen niet hadden dichtgedaan, gevolg: een redelijk dikke laag dust door het hele huis, vooral in de studeerkamer en de badkamer, waar de ramen open stonden.

Hier een paar foto's van de duststorm van vandaag (de foto met de groep mensen is genomen vanaf Mt Coot-tha, waar je normaal een waanzinnig mooi uitzicht op de stad hebt). Het is de eerste keer in 70 jaar dat er zo'n hevige duststorm Brisbane teistert, dus best bijzonder.