dinsdag 15 september 2009

Underwater Naturalist Course - day 1

by Carola

Rond 17.30 uur loop ik bij ProDive binnen. Vanavond start nl. onze cursus Underwater Naturalist. De cursus wordt gegeven door de wereldberoemde Neville Coleman. De cursus is echt fascinerend. Hij is zo gepassioneerd over al het onderwaterleven, dat zelfs een spons en koraal nu heel erg boeiend is om naar te kijken.

We krijgen in een sneltreinvaart in 4 uur de belangrijkste soorten onderwaterleven voorgeschoteld, en hun kenmerken zodat we ook de verschillen kunnen zien. Het cursus materiaal bestaat uit 2 van zijn enorme collectie boeken die hij geschreven heeft. Rond een uur of 10 is de eerste avond afgelopen en onze hoofden tollen van al die informatie die we hebben gekregen.

Morgenavond krijgen we een praktische test (foto's van de verschillende soorten alg, koraal etc die we moeten herkennen) en een theorietest. Of we dus maar even voor die tijd de 2 boeken door willen nemen. Hopelijk heb ik morgen een beetje tijd om het door te bladeren, maar volgens Neville is het geen test waarop we kunnen zakken, het gaat er gewoon om dat je een beetje gewend raakt aan het onderscheid maken tussen al het onderwaterleven, dat je anders naar de dingen gaat kijken.

Wat een fantastische cursus, ik geloof dat iedereen dat wel met me eens is. Het is echt heel boeiend. Ik denk dat we vanaf nu heel anders gaan duiken, we kijken normaal al naar al het kleine grut maar ik denk dat nu alles onderwater heel interessant is.