zaterdag 13 februari 2010

CPR cursus

by Carola

Vandaag heb ik m'n CPR cursus. M'n CPR was allang verlopen, dus tijd voor een nieuwe cursus. Sowieso handig om te hebben, maar ik heb het nu vooral nodig voor m'n Divemaster cursus.

Ik heb besloten de cursus bij het Australische Rode Kruis te doen, want ik heb er hele goede verhalen over gehoord. Ruim op tijd arriveer ik, en ik krijg m'n cursusmateriaal en heb nog even tijd om wat te drinken.

Er zijn nog 3 andere cursisten, dus een kleine groep. De instructeur is echt heel goed, en legt alles heel goed uit. Dan is het tijd voor de praktische kant van de cursus. De poppen worden tevoorschijn gehaald. Omdat het zo'n kleine groep is, hebben we allemaal onze eigen pop. We doen een oefenronde van 2 minuten CPR met rescue breathing. Dan is het tijd voor het praktijkexamen: de 2 minuten CPR met rescue breathing. De tijd vliegt voorbij, en als je de juiste techniek gebruikt kan je het echt heel lang volhouden.

Daarna oefenen we met de AED (automated external defibrillator). Hier in Australie mag je die gebruiken als je de First Aid/CPR training hebt gehad. Het is voor mij de eerste keer dat ik het gebruik en het is heel vreemd. Het is heel makkelijk, alleen het plakken van de stickers is een beetje lastig. Het apparaat wat ik gebruik zegt precies wat ik moet doen, en geeft zelfs het ritme aan van de CPR. Echt heel handig!

Rond 11.30 uur zijn we klaar en krijgen we allemaal ons certificaat. Het is een jaar geldig, dus volgend jaar moet ik terugkomen voor de refresher cursus. Ik heb inmiddels al wel besloten dat ik m'n First Aid (die ik ook weer moet doen voor m'n DM cursus) ook bij het Rode Kruis wil ga doen.