zaterdag 20 februari 2010

Rescue Cursus - dag 1

by Carola

Rond 8.00 uur ben ik bij Adreno. Vandaag is er zowel een Open Water en een Rescue Cursus. Als DM-Trainees is het aan ons de eer om alle tanks en uitrusting in de trailer te laden. Gelukkig is m'n rug weer helemaal ok, dus ik heb nergens meer last van.

Een van de Rescue Diver studenten is een Nederlander, Remco. Hij woont al meer dan 6 jaar hier. Hij komt zelf oorspronkelijk uit Enschede, maar zijn vrouw is geboren en getogen in Woerden! Echt wel heel toevallig. Het is best lekker om even Nederlands te praten, hoewel het ook wel vreemd is.

De Rescue Diver studenten gaan daarna hun theorie doornemen, terwijl ik met de andere DM-Ts met de Open Water studenten naar het meer gaan voor de duiken. Het meer is het Paper Mill meer in Lawnton, ten noorden van Brisbane. Ik had nog nooit gehoord van een zoetwatermeer in de buurt van Brisbane, dus ben best nieuwsgierig.

Het meer ligt op een priveterrein, het is eigendom van een andere duikschool. Het is best aardig groot, en er schijnen een klein wrakje en een bus te liggen. Er is een mooi platform vanwaar je makkelijk het water in kan springen. Verder liggen er twee platforms onder water, perfect voor cursussen.

Het is warm vandaag, dus terwijl wij wachten op de Rescue Diver studenten gaan we lekker even zwemmen/snorkelen in het water. Het voelt als een warm bad!

Rond lunchtijd is het voor ons tijd om aan het werk te gaan. De instructeur legt uit wat wij moeten gaan doen, en dan is het tijd om in het water te gaan. Ik speel een vermoeide duiker die naar de kant gesleept moet worden. Daarna is het tijd om te spelen: ik mag de in paniek geraakte duiker spelen! Erg leuk om te doen. Verder oefenen ze ook nog de bewusteloze duiker die beademd moet worden.

Het zicht in het meer is echt heel erg slecht, en al snel raken we maskers en snorkels ed kwijt. Ook mijn masker verdwijnt, maar gelukkig is die al snel weer gevonden. Een ander masker is echt niet meer te vinden. Hopelijk vinden we die morgen weer terug.

Kortom een geweldig leuke dag! Morgen wordt nog beter: dan is het tijd voor de scenarios!
Rond 17.15 uur zijn we klaar en is het tijd om naar huis te gaan. Een van de Rescue Diver studenten woont redelijk dicht bij mij in de buurt, dus ik kan met hem meerijden. Hij heeft Steve en hij is heel geinteresseerd in de DM cursus en wat voor ervaring ik heb. Voor ik het weet ben ik thuis, wat een heerlijke dag!

Sas moest vandaag ook duiken. Hij moest om 5.30 uur al beginnen, en moest vandaag een trip leiden naar Moreton Bay. Het is een lange dag, pas rond 20.30 uur is hij thuis, maar het was wel een goede dag, met goed zicht.