zaterdag 3 april 2010

Divemaster cursus

by Carola

Vandaag ga ik weer mee naar het meer voor m'n Divemaster cursus.

Als eerst assisteer ik bij de eerst open water duik van de Open Water cursus. Er zijn 3 cursisten en een duiker die een Scuba Review doet. Hij besluit ook mee te gaan met de OW duik, zodat hij alvast wat oefeningen kan doen.

Het gaat allemaal redelijk soepel, en al snel zijn we klaar met de oefeningen die voor die duik gepland stonden. Dus het is tijd voor een korte toer. We zwemmen rond een wrakje, de instructeur voorop gevolgd bij de studenten en ik zwem er in m'n eentje achteraan.

Wanneer de studenten gaan lunchen is het tijd voor de Scuba Review. Ik moet zelfstandig 4 skills voordoen en hem laten doen: het aan- en afkoppelen van de uitrusting, de buddycheck (in het Engels BWRAF - Bruce Willes Ruins All Films), de deep water entry en natuurlijk de mask removal en clearing. Ik ben echt bloednerveus, maar wanneer ik eenmaal aan het praten ben, gaat het steeds beter. Het is echt heel vreemd dat iemand echt serieus alles nadoet wat jij doet, en ook doet wat ik zeg wat hij moet doen. Maar het is wel heel erg leuk!

Nadat hij alle skills heeft gedaan, ga ik met hem een tochtje maken door het meer. We zien een van de autowrakken, en zwemmen dan langs de kant (waar het zicht echt heel erg goed is) terug naar het platform. We zien enorm veel vissen, iets wat ik nog niet eerder heb gezien. Erg leuk!

Na de scuba review, is het weer tijd voor de Open Water studenten. Ik ga niet mee, maar ga alvast zoveel mogelijk in de trailer laden. Op een gegeven moment komt een van de bewakers kijken hoe het gaat. We zijn nl. op privegrond, en moeten de bewakers op de hoogte houden van wat we doen. Hij laat ook nog even weten dat er op dit moment een flink aantal brown snakes zijn gesignaleerd en dat is nou net iets wat ik niet hoef te weten! Ik zie ze zelf gelukkig niet, maar blijf angstvallig uit de buurt van het hoge gras!

Eenmaal terug bij de duikschool is het tijd voor een debriefing. De instructeur was zeer tevreden over wat ik heb gedaan vandaag. Iets wat ik heel fijn vind om te horen, zeker omdat ik zelf niet zo heel tevreden was. Hij zegt ook dat het steeds makkelijker gaat worden, maar dat dit voor een eerste keer heel erg goed was.

We spreken af dat ik volgende week zondag mee ga naar het zwembad, waar ik de laatste skills ga doen: de 800 meter snorkellen, de 100 meter slepen van een vermoeide duiker, de rescue diver skill en de gear exchange oefening. Daarna moet ik dan nog wel m'n kaart van de duiksite inleveren en dan ben ik klaar!