donderdag 6 mei 2010

Project Manta avond

by Carola

Na het werk pak ik de trein naar Milton. Vanavond ga ik naar een seminar over Project Manta, gepresenteerd door Kathy Townsend. Het is echt een hele inspirerende presentatie.

Het blijkt dat de wetenschappers nog zo weinig weten over manta rays. Ze zijn er pas sinds kort achtergekomen dat er 2 main species zijn, in plaats van 1 wat ze altijd dachten. Project Mantae telt, onderzoekt en fotografeert alle manta rays rond Stradbroke Island (in de zomer) en Lady Elliot island in de rest van het jaar.

Kathy vertelt ook dat de manta rays bedreigt worden met uitsterven. Het vreemde is dat ze in Australie niet beschermd worden! Bizar. Verder wordt er in Indonesie op ze gevist, omdat hun kieuwen blijkbaar een afrodisiac zijn. Ongelooflijk en zeer schokkend!

Je kan ook als vrijwilliger een week meedraaien met haar project. Dat klinkt als muziek in de oren voor mij en Claire! Wellicht volgend jaar, aangezien de beste tijd van het jaar de maand juni/juli is.

Na afloop van de presentatie worden een aantal duiktrips en een equipment cursus geveild. Ik bied op een van de trips, maar al snel bieden anderen veel meer. Het is wel een leuk spelletje. Dan is het tijd voor de cursus. Dit is wel een cursus die ik wil doen, dus ik bied het openingsbod. Tot mijn grote verbazing bied verder niemand, dus uiteindelijk win ik een cursus die 2 avonden duurt en normaal $199 kost voor $75! Een koopje! Een zeer geslaagde avond dus.

Wanneer we thuiskomen, zien we dat we 7 gemiste oproepen hebben. Ik kijk m'n mobiel na, en zie dat ma heeft gebeld. Gelijk slaat de paniek toe, maar gelukkig heeft ze ook een voicemail achtergelaten waarin ze duidelijk zegt dat er niets ernstigs aan de hand is. Toch ongerust bel ik haar. Ze heeft echter geweldig nieuws: m'n oom wil met zijn 2 kinderen naar Australie komen voor een vakantie en heeft gevraagd of ma misschien mee wil! Dat is echt geweldig nieuws! Dus wellicht komen ze volgend jaar op bezoek!

Ik ben helemaal hyper van dat nieuws en kan dus absoluut niet slapen. Ik pak dus maar de rest van m'n spullen in voor het weekend. Ik ga nl naar Noosa voor een vrijgezellenweekend van Claire, die in juli gaat trouwen. Ik heb er echt superveel zin in, en met het geweldige nieuws van vanavond er bij kan m'n weekend al niet meer stuk!