zaterdag 1 mei 2010

Zwembad sessie Divemaster cursus

by Carola

Vandaag is het tijd voor de laatste paar skills oefeningen voor m'n divemaster cursus: 800 meter snorkelen, 100 meter slepen van een vermoeide duiker, gear exchange terwijl je aan het buddy breathen bent (ademen door een automaat, delen met je buddy) en de rescue skill (boven water halen van een bewusteloze duiker, dan slepen terwijl je rescue breaths doet en de uitrusting van zowel jezelf als het slachtoffer uitdoet).

Wanneer ik bij Adreno aankom, blijkt er al snel een kink in de kabel: m'n instructeur moet ook een scuba review geven aan iemand die al een tijd niet heeft gedoken. Dat is een beetje lastig combineren met m'n skills. Ook heb ik sinds gisteren last van m'n oor, dus ik weet niet of ik kan duiken.

We besluiten in ieder geval het snorkelen en het slepen te doen, en kijken wel of ik de gear exchange kan doen.

Eenmaal in het zwembad is het tijd voor m'n 800 meter snorkelen. Ik voel me goed, ben erg benieuwd hoe ik het ga doen. M'n plan is om ongeveel 1 minuut te doen over 1 baan, wat me een tijd van rond de 16 minuten op zou moeten leveren. Tijdens de test houd ik constant m'n tijd in de gaten, wat wel fijn is, omdat je op een gegeven moment het baantjes zwemmen wel zat bent. Het is nl niet echt heel spannend ;) Ik merk dat ik niet echt heel erg vermoeid ben, dus wanneer ik aan m'n laatste baantje begin, besluit ik de 50 meter te sprinten. Ik zie dat ik 15 minuten heb gedaan over 15 baantjes, keurig op schema. Maar ik wil eigenlijk wel onder de 16 minuten komen. Uiteindelijk kom ik aan in 15:56 minuten! Ik ben echt supertrots!

Ik krijg even een pauze, zodat ik bij kan komen en zodat de instructeur de skills met de andere duiker kan oefenen. Dan komt Sas aan bij het zwembad. Hij heeft vandaag z'n laatste dag van de instructeur cursus, en is best gespannen. Hij vraagt naar m'n tijd en vol trots vertel ik m'n tijd. En wat blijkt: hij heeft een paar weken geleden precies dezelfde tijd gezwommen voor de test voor z'n cursus! Heel stoer!

Na m'n rustpauze vertel ik de instructeur dat ik m'n oor echt niet vertrouw, dus ik ga niet de gear exchange doen. Dat betekent wel weer een vertraging in m'n cursus, maar dat beter dan een flinke oorontsteking!

Ik ga wel de 100 slepen doen. M'n instructeur speelt het slachtoffer en het valt niet mee. Hij is nl echt een stuk groter dan ik ben, en het is echt heel hard werken. Maar ik denk bij mezelf: het is maar 2 baantjes, dus geef alles wat je hebt. Het keren verloopt ook best soepel, en ik ben heel erg benieuwd naar m'n tijd wanneer we finishen. M'n benen doen echt heel zeer, heb heel hard gewerkt. M'n tijd: 2:55 minuten, en ik ben zeer zeer tevreden. Wat een geweldige dag!

Wanneer ik alles aan het inpakken ben, zie ik dat Sas druk bezig is met z'n cursus. Ik merk dat ik gewoon nerveus ben voor hem, het is ook zo'n belangrijke stap! Ik duim en hoop dat alles goed gaat, ben er van overtuigd dat het wel goed zal komen.

Aan het eind van de middag belt Sas met geweldig nieuws: hij is geslaagd! Nu ben ik dus getrouwd met een duikinstructeur, erg stoer! Ik ben echt supertrots op hem!