zaterdag 12 juni 2010

Laatste dag Divemaster cursus!

by Carola

Het is een behoorlijk koude ochtend wanneer ik rond 8.15 uur in de auto stap op weg naar de duikshop. Vandaag ga ik de allerlaatste 2 oefeningen doen voor m'n Divemaster cursus! Ik heb er zin in, een heerlijk gevoel om eindelijk klaar te zijn.

Eenmaal bij de duikshop lever ik m'n kaart die ik van de duikstek heb gemaakt en m'n Emergency Assistance Plan. Verder laat ik m'n instructeur een kopie maken van m'n First Aid certificaat. Hij keurt m'n map en m'n EA plan goed, dat is al een goed begin van de dag!

Eenmaal in het zwembad ga ik eerst de gear exchange oefenen met een andere DM cursist. Het is echt een heel stuk moeilijker en stressvoller dan ik dacht. De uitwisselen van de uitrusting is niet zo erg, maar dat in combinatie met het buddy breathen is een stap te ver voor mij. En dat terwijl het op filmpjes van YouTube zo makkelijk lijkt! Tijdens de tweede keer oefenen raak ik redelijk in paniek, en vlieg naar de oppervlakte. Het is echt niets voor mij. M'n instructeur stelt voor om de gear exchange te doen, maar zonder het buddy breathen. Dat is een eitje. Gelukkig is het geen verplichte skill van de cursus!

Als laatst gaan we de rescue skill doen. Dat houdt in: een bewusteloze duiker van de bodem afhalen, naar de oppervlakte brengen, kijken of de duiker ademt, zo niet dan beademen, slepen en de uitrusting van zowel het slachtoffer als jezelf uitdoen. M'n instructeur doet het even voor, omdat het voor mij al weer een tijd geleden is dat ik m'n Rescue cursus heb gedaan. Maar het gaat goed. En dat betekent dat ik geslaagd ben!! Echt een geweldig gevoel, ook een hele opluchting!

's Avonds gaan we het vieren. Sas heeft 2 kaartjes geregeld voor de nieuwe Sex and the City film. We gaan het in Gold Class kijken, een luxe minibioscoop met obers die je bestelling komen brengen en heerlijk luxueze stoelen die je kan verstellen. Heerlijk! Ik geniet van een paar glazen champagne, wat echt helemaal past bij de film. Een heerlijke avond!