donderdag 24 juni 2010

Nieuwe prime minister

by Carola

Na veel geruchten de afgelopen dagen, is het rond 9.30 uur officieel: de Labour partij heeft Kevin Rudd er uit gewerkt en nu heeft Australie voor het eerst in de geschiedenis een vrouwelijke premier: Julia Gillard.

Kevin Rudd geeft een emotionele toespraak, en ik moet zeggen dat ik echt medelijden met hem heb. Hoewel ik een groot voorstander ben van een vrouwelijke premier, vind ik de manier hoe het is gegaan echt erg achterbaks. Maar goed, dat zal wel politiek zijn. Vandaar dat ik er niet geschikt voor ben ;)

Kevin Rudd heeft al tijden ernstige kritiek over zich heen gekregen, met name over de zogenaamde super profit tax die de Labour partij aan de mining companies wilde opleggen. Ze maken nl zoveel winst, en betalen in verhouding niet eens zo gek veel belasting. Het plan was om ze 40% belasting te laten betalen, wat ik persoonlijk een prima idee vond.

Helaas hebben de mining companies zoveel macht, dat ze onmiddelijk dreigden met het stopzetten van allerlei projecten waardoor heel veel banen verloren zouden gaan. Daar werd de Labour partij behoorlijk bang van, met als gevolg dat er achter Rudd's rug om er van alles werd gedaan om Rudd er uit te werken. En dat is nu dus gelukt.

We zullen nu maar moeten afwachten wat ze gaat doen, maar het is wel te verwachten dat die belasting een stuk lager uit zal vallen.