zondag 7 november 2010

OceanCat

by Carola

Sas is al weer vroeg op weg, vandaag is de laatste dag van zijn Open Water cursus. Rond 6 uur word ik opgehaald. Net als Sas, ga ik ook vandaag duiken. Verschil: hij is aan het werk als instructeur en ik ga voor de lol.

Ik rijd met 2 vrienden (Phil en Bronwyn) mee, die eerst nog iemand moeten ophalen die ook meegaat (Sarah). Phil gaat niet mee duiken, maar hij past vandaag op de kinderen van Sarah. Dus dat betekent: drie vrouwen die hun eigen weg naar de Newport Marina moeten vinden in Scarborough. Dat gaat, op het missen van een afslag, best goed ;)

Wanneer wij onze setjes al in elkaar hebben gezet, zie ik Sas. Hij is druk in de weer, maar heeft gelukkig nog even tijd om gedag te zeggen. Hij zit vandaag op een andere boot, dus we zien elkaar pas weer vanavond laat.

De eerste duik doen we op Curtin Artificial Reef. We hebben als groep besloten niet te proberen naar Flinders Reef te gaan, omdat het volgens George, de kapitein, best ruig is buiten de Bay. Het is een heerlijke duik, zicht is goed.

Na een morning tea met sausage rolls, cupcakes etc, is het tijd voor de tweede duik. Deze keer is het een driftduik. De stroming is heel sterk, en we hebben allemaal nog nooit zoiets meegemaakt. Zelfs vasthouden aan de lijn van de boot is zo goed als onmogelijk. We vliegen echt in het water, best grappig. Het zicht is heel slecht, en we gaan zo snel dat we nauwelijks iets zien. Ik zie een schildpad onder me vandaan schieten, en een murene vanuit m'n ooghoeken. Ondanks het slechte zicht, was het wel heel geinig om mee te maken. En verdwalen kan ook niet, de stroming leidt de weg!

Na een heerlijke lunch en een snooze, zijn we iets voor 4 uur terug in de haven. Sas is nog niet te bekennen, dus ik rijd met Bronwyn en Sarah terug. Onderweg stoppen we bij Sarah's huis en praten even na over de dag. Het was heerlijk, alleen ik blijf het toch het leukst vinden om met Sas te duiken. Andy, de man van Sarah, is mede-eigenaar van de duikshop die de trip had georganiseerd, zegt dat de volgende trip op 21 november is. Ik heb er wel oren naar, alleen moeten m'n spullen geserviced worden. Ik hoop dus maar dat ze op tijd klaar zijn.