maandag 14 maart 2011

Medicare + Private Health Insurance

by Carola

Sinds m'n operatie blijven we maar rekeningen ontvangen. Helaas werkt het systeem niet zoals in Nederland, waar het ziekenhuis gewoon alles naar de verzekering stuurt. Nee, hier krijg je alle rekeningen waarna je zelf een bepaald bedrag zelf moet betalen (zgn 'gap payment - het verschil tussen wat de verzekeraars vergoeden en wat de artsen rekenen). Een paar weken later krijg je dan een bewijs van betaling waarmee je (na het invullen van 2 formulieren) naar Medicare gaat. Medicare handelt dan de betaling af en stuurt het verder door naar je private health insurance die ook een deel moet betalen.

Weer een paar weken later krijg je dan 2 cheques (ja, heel erg ouderwets!) die je dan in een envelop naar de betreffende arts moet sturen. Zeer omslachtig, maar goed.

Helaas heeft Medicare in dit geval een fout gemaakt. Ik heb zelf het volledige bedrag betaald, omdat het binnen 10 dagen betaald moest worden. Als ik dat deed, kreeg ik nl. 10% korting, en op die rekeningen is dat toch een leuk bedrag!

Medicare heeft dit echter over het hoofd gezien, met als gevolg dat een cheque die we ontvangen hebben van de private health insurance op naam van de arts staat. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, die cheque is voor ons bedoeld. Gelukkig is de private health insurance begripvol, en wordt het gecorrigeerd. Met een handvol geld (nou ja, $76) loop ik naar Medicare. Ik heb van hun nog niets ontvangen, maar ik wil even kijken of het nu al gecorrigeerd kan worden. Helaas, ik moet wachten tot ik een cheque van hun krijg (wat nog wel een paar weken kan duren) voordat ze het kunnen rechtbreien. En dat is toch nog $235 wat we goed kunnen gebruiken. Even wachten dus nog maar.

Sas heeft gelukkig beter nieuws: zijn bril is gelukkig binnen. Dat komt goed uit, want zijn oude bril staat op het punt om kapot te gaan.