zondag 22 januari 2012

Beetje Divemaster werk

by Carola

Sas is dit weekend weer aan het werk als instructeur. Vandaag staan de laatste 2 duiken van de open water cursus op het programma. Sas vroeg gisteren of ik zin had om mee te gaan, er was nl. nog plek op de boot en hij kon wel wat hulp gebruiken. Er is nl. een cursist die moeite heeft met klaren en dus lang bezig is om naar beneden te komen. Of ik die kan begeleiden zodat hij met de andere cursisten aan de slag kan.

De skipper geeft ons een mooie deal, voor $40 kan ik mee! Spotgoedkoop. Dus in plaats van een saaie zondag thuis, ga ik heerlijk duiken.

Het is wel vroeg opstaan, we moeten nl. om 7.30 uur in Tweed Heads zijn, toch een uurtje rijden. We zijn dan ook al vroeg bij de duikshop om alles klaar te zetten. Dan komen de cursisten en al snel zijn we onderweg.

Het is een heerlijke dag, perfect voor het duiken. Ik word, zoals altijd, hartelijk begroet door Chris, de skipper. Een leuke vent, die bovendien erg recht voor z'n raap is. Heerlijk!

Eenmaal op de duikstek, gaan eerst Sas en de cursisten het water in. Dan trek ik m'n setje aan en ga als laatste het water in. Het water voelt heerlijk, een graad of 25. Bijna een warm bad. Een van de cursisten voelt zich totaal niet op haar gemak en wil terug naar de boot. Dat is prima, dus ik zwem met haar terug, onderweg een beetje op haar gemak stellen. Dan is het tijd om te gaan duiken. Ik begeleid de cursist die moeite heeft met klaren. Het duurt vrij lang voordat we beneden zijn, maar het lukt en dat is het belangrijkste.

Na de navigatie oefening is het tijd voor een toertje. Heerlijk om weer even in het water te zijn. Maar wanneer we langzaam weer omhoog gaan, voel ik een zeer scherpe pijn net boven m'n oog. Ik snap er niets van, geen idee wat het kan zijn. Tijdens de opstijging wordt het alleen maar erger. Het lijkt wel of er een adertje is gesprongen, en ik vraag Sas dan ook of m'n oog rood is of dat hij iets anders kan zien. Maar er is niets te zien volgens Sas.

Tijdens de surface interval verdwijnt de pijn en vergeet ik het. De cursist vindt het heel fijn dat ik haar begeleid, ze heeft nu tenminste niet het idee dat ze iedereen ophoudt. Ik zeg dat het geen enkel probleem vind, vind het wel leuk om te doen. Elke duik is meegenomen.

Dan is het tijd voor de allerlaatste duik van de cursus. Tijdens de afdaling komt de pijn zo erg terug dat ik de afdaling afbreek. Ik laat Sas weten dat ik terug ga naar de boot. Eenmaal aan boord, leg ik het uit aan Chris. Volgens hem is het een duidelijk geval van sinus squeeze. Ik begrijp het niet zo goed, dat wordt nl. meestal veroorzaakt door een verkoudheid. En ik voel me niet verkouden (anders was ik echt niet gaan duiken). Vanavond toch maar even wat gaan halen bij de apotheek, dit moet nl. wel over zijn voor donderdag, aangezien we dan naar South West Rocks gaan voor een paar dagen. Dat wil ik echt niet missen.

Na een heerlijke lunch en het bijwerken van de logboeken, is het tijd om weer terug te gaan naar Brisbane. Daar ga ik gelijk naar de drogist om wat cold en flu spul te halen. Sas doet een debriefing met alle studenten en ik spoel ondertussen vast de spullen. Ondanks de sinus squeeze was het een heerlijke dag, best leuk om even wat Divemaster werk te doen!