woensdag 25 april 2012

ANZAC Day

by Carola

Heerlijk zo'n feestdag in het midden van de week! Zeker nu het zo ontzettend druk is op het werk, kan ik wel een vrije dag gebruiken.
We gaan vandaag lekker duiken, dus dat betekent vroeg opstaan. En wanneer we rond een uur of 6.45 uur in Tweed Heads aankomen, is het nog behoorlijk fris. De winter zit er aan te komen, dat begint steeds duidelijker te worden.

Vandaag gaan we niet bij Cook Island duiken, is een beetje te ruig zo dichtbij het eiland. We gaan naar, voor mij dan, compleet nieuwe locaties. De eerste is Nine Mile Reef, lijkt wel een beetje in the middle of nowhere te liggen. Maar eenmaal in het water is het geweldig. Er zwemmen wel 10 leopardsharks om ons heen. Die zijn compleet ongevaarlijk, ze hebben geen eens tanden. En ze zijn zo mooi! Ik had ze deze zomer nog niet gezien, maar hier hebben ze zich dus al die tijd verstopt. Het is geweldig. En ze blijven maar terug komen.

Verder zien we nog een hele mooi eagle ray, een shovelnose ray, en veel te veel om op te noemen. Je kan merken aan het water dat de winter er aan zit te komen. Er is een enorme thermocline voelbaar, je ziet zelfs waar het water warm is en waar het een paar graden kouder is. Brrr, ik denk dat het langzaam tijd begint te worden voor handschoenen. En dat terwijl het water nog tussen de 22 en 24 graden is. We zijn echt niets meer gewend :)

Ik kan me nog onze eerste duik hier herinerren. Het was midden in de winter, en het water was 18 graden. We vonden het heerlijk, en snapten niet waarom iedereen het zo koud had. Dat is nu wel anders :)

De tweede duik is niet zo geweldig. We zien niet zo veel en er staat een enorme stroming waar we bijna constant tegen in aan het zwemmen zijn. Ondanks dat was het een heerlijke dag, even er lekker tussen uit. Ben het werk even vergeten, precies wat ik nodig had!