maandag 18 juni 2012

Zonnepanelen!

by Carola

Afgelopen zaterdag hebben we een mooi stuk graniet gevonden, voor onze open haard. We moeten nl. zoiets op de vloer hebben zodat de vloer niet beschadigd door de vuurspetters die uit de open haard komen. We hadden afgesproken dat er vandaag iemand zou komen om de precieze maten op te nemen.
Om 7.30 uur staat hij voor de deur. Hij is er langer mee bezig dan ik dacht, maar uiteindelijk is hij na 20 minuten klaar. Als het goed is het over 2 weken klaar, en komen ze het graniet dan leggen.
Rond een uur of 8.30 uur komen de installateurs van de zonnepanelen. Hier heb ik al zolang naar uitgekeken, ik vind het echt superspannend! Ben als een kind zo blij dat we aan het eind van de dag 14 zonnepanelen op ons dak hebben.

De 2 installateurs zijn zo'n 3,5 uur bezig. Eentje doet de inverter en de bedrading van de inverter naar de meterkast en van de inverter naar de zonnepanelen, dus hij brengt veel tijd op de zolder door. De ander installeert de rails op het dak waar de panelen op gemonteerd worden, en plaatst de zonnepanelen op het dak. Ik ben zo blij wanneer het eerste paneel op het dak gaat, en voor ik het weet zitten ze er alle 14 op.

Ik moet zeggen dat het niet alleen functioneel is, maar dat het ook heel mooi staat. Wanneer ze er allemaal op zitten, testen de installateurs de inverter en het werkt als een gek. Het is ook een perfecte dag er voor: strakblauwe lucht en een stralende zon. Alleen jammer dat het systeem nu uitgezet moet worden. We moeten nl. onze meter laten herprogrammeren voordat we de zonnepanelen kunnen gebruiken. Als we het systeem nu zouden aanzetten, zou alles wat we generen worden gezien als electriciteit wat we verbruiken en dat zou ons een flinke rekening opleveren. Als het goed is zou het herprogrammeren binnen 3 weken gedaan kunnen zijn, en dan kunnen we electriciteit van de zon gaan gebruiken! Ik vind het zo'n stoer idee.

De inverter in onze garage



Alle zonnepanelen zitten op het dak!