zaterdag 1 december 2012

De zomer is officieel begonnen!

by Carola

Dit jaar is echt voorbij gevlogen, opeens is het vandaag al weer 1 december - de start van de zomer. De afgelopen dagen hebben we eigenlijk al zomerse temperaturen gehad, en ook vandaag is perfect: weersverwachting zegt 33 graden met een strakblauwe lucht. Kortom een perfecte dag om op het water door te brengen.
Phil en Bronwyn, 2 goede vrienden van ons, hebben een boot en ze vroegen ons van de week of we mee wilden. Sas moet werken, dus ik ga alleen met hun mee. Ik duik eigenlijk altijd met Sas, en ik blijf het vreemd vinden om met anderen te duiken. Ik ken Phil en Bronwyn goed, heb al met ze gedoken dus dat maakt het wat makkelijker.

Ik ben ruim op tijd bij de marina in Scarborough, dus we kunnen lekker vroeg vertrekken. En de condities zijn geweldig, zelfs in hun boot (de kleinste waarop ik ooit heb gezeten) merk je nauwelijks iets van golven. Dat belooft veel goeds!

We besluiten naar Flinders Reef te gaan, wat eigenlijk heel erg veel lijkt op het Great Barrier Reef. Perfect, en zo dichtbij Brisbane! Je hoeft helemaal niet naar Cairns te gaan voor mooie duiken, Brisbane heeft het allemaal!

Het water is heerlijk, het is al weer 24 graden! Het zicht is niet zo goed als dat het normaal hier is, maar ondanks dat is het een heerlijke duik. Ik vind Flinders echt helemaal geweldig, kan er wel de hele dag duiken. Na een uur komen we weer boven, en genieten na van de heerlijke duik.

Daarna besluiten we naar een wrak te gaan. Wanneer Phil het anker heeft laten zakken, laat hij een boei met lijn in het water vallen. Die schiet zowat weg, wat aangeeft dat er een enorme stroming staat. Hier gaan we dus maar niet duiken. HElaas wil het anker niet meewerken, het zit muurvast. Na veel gewrik en op en neer varen komt het eindelijk los. Gelukkig maar, anders hadden ze het anker lost moeten snijden. Het is nl. veel te gevaarlijk om in het water te springen om het anker lost te wrikken.

We besluiten weer terug te gaan naar Flinders, ditmaal naar een andere duikstek. Wanneer ik klaar ben om m'n setje aan te doen, schiet de inflator met een enorme kracht uit m'n bcd. Het lijkt wel alsof het ontploft. We schrikken er behoorlijk van, maar zijn heel blij dat dit niet onder water is gebeurd. Maar het is niet te repareren dus het blijft maar bij een duik vandaag.

We besluiten maar lekker te gaan lunchen en dan weer naar de marina te gaan. Inmiddels is de wind behoorlijk toegenomen (in tegenstelling tot de weersverwachting) en in een klein bootje is het een hele uitdaging om weer naar de haven te komen. 

Eenmaal terug in de haven, laden we de boot uit en nemen we afscheid. Dit gaan we zeker nog een keer doen, hopelijk alleen dan twee duiken. Misschien dat Sas een volgende keer ook mee kan.  Wanneer ik terug rijd, merk ik opeens dat ik wat mis: m'n vinnen en lood ligt nog bij hun op de boot. En aanstaande vrijdag gaan Sas en ik aan boord van een boot voor een heel weekend duiken. Ik stuur Phil een berichtje. Hopelijk kunnen ze het in de duikshop achterlaten, of kan ik het morgen bij hun ophalen.  's Avonds krijg ik een berichtje van Phil: ze moeten morgen toch in de buurt zijn, dus ze komen m'n vinnen en lood wel even langsbrengen. Wat een geluk!

Rond een uur of 5 ben ik bij de duikshop, waar Sas nog druk aan het werk is. Ik laat hem m'n bcd zien, en hij en z'n collega's kunnen niet geloven wat er is gebeurd. Ik snap ook nog steeds niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. Maar de grote vraag is of het voor vrijdag gerepareerd kan worden, omdat ik het wel nodig heb. We zullen zien....