donderdag 28 november 2013

Raja Ampat (Indonesie) - dag 1

by Sascha

Eindelijk is het zover; we gaan op vakantie! Met 2 andere stellen delen we een maxi taxi naar het vliegveld, omdat we toch bij elkaar in de buurt wonen.

De eerste vlucht naar Singapore is een hele zit. Voor het eerst in m'n leven voel ik me echt beroerd in het vliegtuig. Dus dat wordt maar een Travacalm innemen voor de andere vluchten. In Singapore moeten we even opschieten om de volgende vlucht naar Jakarta te halen. Maar het verloopt allemaal heel soepeltjes en ruim op tijd zitten we in het vliegtuig.

We blijven zo goed als de hele dag in Jakarta omdat we pas midden in de nacht op het vliegtuig naar Sorong stappen. Gelukkig is er voor ons een hotel geregeld. Na een interessante rit door Jakarta zet ons shuttlebusje ons daar af. Ik zou echt nooit durven te rijden in Jakarta, wat een chaos. Maar ondanks die chaos gaat het wel allemaal goed.

In het hotel ga ik eerst even lekker zwemmen. Daarna namen we een douche en vallen we in slaap. 

Rond 23:09 uur vertrekken we weer naar het vliegveld. Het laatste stuk duurt 4 uur naar Sorong. In Sorong worden we opgewacht door Jan, een van de course directors aan boord - een Nederlander. We nemen allemaal taxi's naar de haven.

Daar ligt een dingy te wachten on ons en onze bagage naar de Indo Siren te brengen. 

De boot is geweldig, zit er eigenlijk precies zo uit als in de brochure! De dag bestaat uit diverse briefings, rondleiding en eten. We doen uiteindelijk maar een duik, maar niemand vindt dat erg, iedereen is nog veel te moe van de reis.

De eerste duik is een check up duik. Vanaf de rubberbootjes rollen we het water in en het eerste wat opvalt is hoe warm het water is: 29 graden!! Heerlijk! 

Het is voor ons even wennen want hier gebruiken ze alu tanks. Ik merk dat ik echt te weinig lood bij me heb, maar daar heb je een check up duik voor. Verder is het een heerlijke duik! Als laatst komen we weer boven nog net op tijd om de zonsondergang te zien. En wat ook lekker is: we hoeven niet te navigeren omdat de tender duikers gewoon ophaalt. Wat een luxe, maar wel heel vreemd.

Na de duik voelen we ons een heel stuk beter, we zijn eindelijk wakker na die paar rare dagen tijdens het reizen. 

Na een lekkere douche is het tijd voor het avondeten. Heerlijk buffet met ijs toe.