woensdag 4 december 2013

Raja Ampat (Indonesie) - dag 7

by Sascha

Wanneer we wakker worden zegt Sas dat hij de eerste duik niet gaat doen. Hij begint pijn aan een oor te krijgen en is ontzettend moe. Ik kan eigenlijk ook wel wat slaap gebruiken, dus ik laat even weten dat wij niet meegaan.

Het is echt wel even fijn om het rustig aan te doen, we merken dat we het allebei wel kunnen gebruiken. Sas krijgt ook wat druppels voor z'n oor, hopelijk helpt dat.

We doen wel de tweede duik van de dag. Deze keer nemen we geen camera mee, het wordt gewoon een relaxte duik. Een aantal keer hebben we zelfs de reefhook gebruikt en hingen we gewoon samen in het water, arm in arm. Heel fijn.

Na de lunch gaan we kajakken, iets wat ik nog nooit gedaan heb. Tot mijn verbazing val ik niet in het water als ik in de kayak wil stappen. Het is echt heel erg leuk om te doen, en we kajakken lekker rond de baai. Wat is het hier toch mooi! We zien op een gegeven moment zelfs dolfijnen, waanzinnig! Na anderhalf uur is het toch echt tijd om weer terug aan boord te komen, ik heb nu nl wel m'n massage.

Op het topdek word ik heerlijk gemasseerd, ik val gewoon bijna in slaap. Wat is het leven toch goed! 

's Avonds doen we een sunset duik, en er schijnen een aantal mandarijnvissen daar te zitten. Die willen we wel zien! Ook deze keer nemen we geen camera mee, af en toe is het wel fijn om gewoon te duiken zonder camera. Gelijk na de afdaling zien we ze, wat zijn ze mooi en vooral heel erg klein! Ze zitten in het koraal verstopt, maar de gids heeft een trukje met z'n lamp. Hij houdt er een rode vuilniszak voor waardoor ze ze zich laten zien. Ze houden namelijk niet van fel licht.

Verder zien we nog een paar flatworms, nudibranchs, lionfish en een hele boze toadfish! Die is niet blij wanneer onze gids hem uit z'n hol lokt. Op het eind zitten we ook dicht bij de mangrove, wel een heel mooi en spookachtig gezicht onder water en in het donker.